Wednesday, March 16, 2011

wardrounds

second year wardround ni xda apa pun. just little exposure kepada whats happening in clinical years. (i guess, thats whats the purpose of having this wardrounds in 2nd year)
tapikan, dah berapa banyak wardround aku pergi, aku still x dapat nak bezakan antara surgical wardrounds dengan medical wardrounds.
i mean, dalam wardround tu, apa yg ptt kita buat sebenarnya?




aku selalu mengeluh, kenapa kita tak dibagi briefing pun pasal wardrounds ni.
tengok apa dah jadi.... Asri masih blurr...




part bagi kita exposure tu bagos lah. tu mmg aku puji.
tapi, part kite pegi wardround without knowing apa yg perlu dibaca is really makes wArdround ni membuang masa. 2 jam aku boleh habiskan baca 1 lecture notes!!





These whole wardround things memang bagus and menjadi kalau dan hanya kalau ada briefing ect ect.
ada complete explaination what to do, what to read. then it will turn out to be much interactive.
takda lah lecturer tanya then dijawab dengan muka blurr kan.
cikgu sakit hati, student pun sakit hati sbb terlupa benda yg dah dibaca setahun lepas.



yes...buku guidebook tu ada.
fine, student ada.
tapi, aku x rasa pun doctor sedar kewujudan buku guide ni. jadi no points, guidebook tu sekadar perhiasan

kenapa?
hari tu, aku call doctor nk tny jumpa kat mana utk wardround, then doc tu boleh tanya, what am i suppose to teach?, do you guys have any patient history to go thru? what case do you guys have?..adeh.. bole pulak tanya aku...

satu lagi kisahny,
aku call doctor ni, nama dirahsiakan.
aku of koz nk tanya kelas nak dibuat kat mana
then dia naik emo pulak, sebab die tak tahu menahupun die kne handle kelas untuk 2nd year. di pegi sound aku pasal all the management thinggy. die cakap, die tak pernah dapat surat dari department untuk handle 2nd year. pergi sound kat department sendiri lah. nak bgtau aku wat ape?
and too sad, kelas tu batal. batal tidak berganti. sbb kakak kerani kt department ENT tu tak tahu nk wat apa. so, aku buat2 tak tahu lah. nnt kalau sape2 tny, at least aku ada reason. and of koz aku malas dah nak buat kelas ganti.





surgical wardround aku expect, kita akan belajar cara balut luka ke, nak jahit wounds ke, ape kan. Tak payah buat, just tengok je pun dah cukup.TAPI........
surgical wardround ni turn out to be similar like what we did in medical wardround. (kalau kitorg lab 7 bukan buat medical, tapi pediatric. lagi sedih, nama je wardround, tapi jadi kelas discussion dengan lecturer, discussion lah sangat, lecturer did most of the talking. haihhh) - bukan salah lecturer, of koz, salah kitorg....
tak habis lagi cite tadi, surgical wardround sama je cam medical wardround. then what point of having two different names?? kenapa taknak bagi satu nama je terus? Clinical wardround ke. sebab dua dua pun buat benda yang sama.
xtau lah pulak, kalau surgical wardround memang dibuat mcmni. aku expect something else.





ada lagi yang aku nk komplen pasal wardrounds 2nd year ni sebenarnya.
tapi semua pun atas silap sendiri. kalau sendiri pandai bawak diri, insyallah, wardround yang macam sampah pun beneficial jugak.
ni kalau dirisendiri dah x cari inisiatif, nak wat cane.
tapi aku xley lah nak salahkan diri sendiri jugak. kalau, briefing dibagai siap2, insyallah persiapan boleh dibuat. kalau setakat bagi buku guidebook tak cukup cik joyah oii..






eniway. not really a big deal. wardround 2nd year je pown. macam main masak2. bukan masak betul2 pun, main2 jew...
tapi, masa banyak dibuang taw adik-adik.....

3 comments:

miss aini said...

lagi bgus buang masa shopping mahupun tgk movie.2jam boleh habis 2 episodes tu ataupon satu movie di cinema!2 jam juga boleh habis 200 shoppin!alahai,there goes my precious golden time

Unknown said...

tak...tak..
2 jam boleh baca setengah buku robin!!

miss aini said...

*xtau nk cakap ape dah*nnti ko carik bini nama robin terus