Thursday, September 09, 2010

Semadikan Pemergian Arwah Disini.........

Baru kehilangan seorang sahabat


Mohd Syahir Bin Lokman
 
Al-Fatihah




sepanjang aku berkawan dengan arwah, arwah seorang yang bersopan berbudi bahasa, tak pernah aku tengok arwah berkasar. memang banyak kenangan dengan Arwah. 

bila dengar berita tentang pemergian Arwah, satu persatu kenangan dengan Arwah terflash back. daripada masa awal perkenalan dengan berpeluk salam disurau sehingga ke masa berpeluk salam dengan Arwah di parking motor kolej. Cara sama, situasi berbeza. 

mula perkenalan : aku mula kenal Arwah di Surau sewaktu orentasi undergrad, July 2009. Arwah yang pada ketika itu dilantik menjadi Imam untuk sepanjang pogram orentasi.
semasa sesi ice breaking lepas solat maghrib, dimulakan dengan Arwah. Berasal dari Kuching Sarawak, jurusan Perubatan dan Pembedahan. Agak tersentak jugak masa tu.
akhirnya bertemu jugak rakan senegeri budak medic. Lepas sahaja tamat sesi Ice breaking, kitorg berpeluk salam,  first word yang aku katakat arwah... "haha, yah, orang kuching eyh!!". 

masih ingat lagi, masa minggu orentasi tu, musim H1N1, jadi kena kuarantin. kitorg x boleh gerak kefakulti sepanjang minggu tu, hanya di kawasan kolej dibenarkan.
jadi memang tak ada mana-mana PM (fasi) yang akan bawak ktorg pusing2 fakulti lah. Nak2 pergi sendiri. lepas aje tamat orentasi, kuarantin pun tamat. hari minggu tu, aku pergi ronda-ronda fakulti dengan kawan PASUM, tgk mana dewan kuliah, library semua bagai. 
bila dah balik kolej semula, aku terjumpa Arwah, aku tanya dah tgk fakulti belom, sebab esok kelas dah mula. Arwah kata belom. jadi aku offerkan diri untuk jadi tour guide. dari situ aku semakin mengenali arwah. 
seperti baru semalam. seriously.

arwah memang berbakat dalam nyanyian. pernah terdengar arwah menyanyi dibilik. Lagu apa entah masa tu, yang penting Faizal Tahir. Sedap. kebetulan arwah dulu satu sekolah dengan Dayang Nurfaizah. Jadi ktorg gurau "kalau nak masuk sekolah TUNAS memang ada audition menyanyi ke? yang suara sedap aje boleh jadik student"...ahah
 
dah habis satu semester. awal 2nd semester (Part B) mid december. Arwah mengadu sakit kat tangan, kat bahagian biceps yang ditunjuk.
"ngko bawak barang berat kot". tapi sakit tangan tu dah lama, sejak time raya haji lagi (around end of november). Aku suruh arwah pergi klinik, periksa.
Sakit tangan mungkin normal, tapi kalau sakit tu dah lama sangat, mungkin benda lain. aku sebut satu persatu kebarangkalian penyakit, yang pasti aku ada menyebut kanser.
Ya. memang betul, Arwah ada kanser. Osteocarcoma Stage 4.

Mulanya aku yakin, arwah boleh bertahan, arwah kuat, arwah boleh lawan kanser tu. Aku pernah kata kat Arwah " xpa syahir, kuatkan semangat, ko boleh go through all this, suatu hari, ko boleh beri semangat kepada pesakit kanser kelak bila ko dah menjadi doctor". 

setelah buat 3 round chemo kat PPUM (pusat perubatan UM). the 3rd round chemo x masuk, kena guna yang lagi kuat. jadi Arwah kena redo 3rd round. dan sambung Chemotherapy kat Kuching Sarawak. senang. Family Arwah tak perlu berulang alik Kuching-KL.
sebelum berangkat pulang ke Sarawak. Malam tu, Arwah sempat ke Kolej. Melawat kami semua. Aku nyaris tidak berjumpa Arwah. Sebab sepetang tu aku berada di Library. Malam baru aku pulang.
bila dah balik bilik, nazeem/izhan yang mengkhabarkan yang Arwah ada kat bawah. Aku pun bergegas ke bawah dan sempat berpeluk salam dengan Arwah. masih ingat kata-kata Arwah "kelak, jumpa time korang dah 3rd year, aku x nak tengok korang sangkut-sangkut, x nak tengok sapa-sapa masih 2nd year"

sebak pulak rasanya.... aku langsung tidak menyangka itu adalah pertemuan terakhir... kerana then after, cuma perbualan melalui SMS, facebook. dan Call. 




HIDUP MATI DITANGAN ALLAH

"masa ni pintu syurga semua terbuka luas untuk engkau.
Bulan Ramadhan jugak engkau pergi. sungguh beruntung"

Semoga Syahir ditempatkan dikalangan orang yang beriman. 

amiin.






.......

1 comment:

.::annemishi::. said...

innalillahiwainnailaihirajiun..