Thursday, December 09, 2010

HIV/AIDS talk


pagi tadi ktorg ada HIV/AIDS per-awareness talk dari Malaysian Aids council.
daripada tidur kat bilik, aku pun attend bendaalah ni. benda-benda ni takda dalam buku. jadi, rugi gak arr kalau x datang kn.
lgpun bukan selalu dapat peluang attend prkara berkaitan dengan AIDS ni, ilmu ttg AIDS ni pun cam cetek lagi.

post ni bukan nak buat summary ttg apa yang berlaku, mahupun apa yg diorg cakap. apatah lagi apa yang aku tulis dalam buku nota. (x tulis apa pun) 
kalau camtu memang sah arr korang terus alih cursor gi butang 'X' kat atas kan...haha

just nak share satu je perkara. aku pun x pernah terfikir.





patient HIV-positive : doktor kalau saya nak ada anak, boleh x?







detik kat hati aku, kata, tak boleh lah. nanti kalau anak tu lahir, die pulak dapat HIV positive, kesian lah anak tu ada AIDS, dah lah budak2 immune system die lemah, nanti bla bla bla bla...ok



tapikan. sebenarnya BOLEH.
tadi doctor tu ada bagi statistic.

(1) in an untreated HIV-positive, if she has 10 children, around 3-6 of them will have HIV-positive.

(2) berbeza lah kalau HIV-positive tu menerima rawatan, dan regularly mengambil ubat (contoh: HAART), possibility dia untuk anak dia mendapat HIV-positive is lowered as much as 2%. yang penting kena makan ubat lah.





tadi ada 2 wakil council, yang juga menhidap HIV/AIDS, turut berkongsi pengalaman.
insyallah, kami akan menjadi doktor yang baik dalam membantu pesakit HIV/AIDS kami kelak.















.....

1 comment:

F@!Z said...

u've been tagged! check out my blog!