Thursday, December 23, 2010

Penilaian Menengah Rendah


gambar hiasan semata-mata. tidak lebih dan tidak kurang.


ya...ya..aku tahu
hari ni result PMR keluar
teringatlah 5 tahun yang lepas
kalau tak silap 22/12 kot result PMR05 diumumkan
tengok.ingat lagi =)
ye.aku sangat nerves..sampaikan kaki aku lemah, terketar2 since pagi tu. nasib ada teman nak dibahagi2kan nerves. Sabri.  

memandangkan aku sekolah berasrama penuh
yang mana sekolah aku terletak 209Km dar rumah
maka pergi sekolah memang bukan option ktorg. 
ktorg call sekolah. tanya result mcmana.
ehh bukan ktorg. mak aku yg call.
sbb tak sanggup nak dengar result sendiri.
haha

alhamdulillah. both pun dpt 8A.
mula-mula sabri dpt B tau. dan B tu sgt unexpected Bahasa Melayu.
mmg ktorg dua down gila time tu. walopun aku dpt semua A, tp langsung takda rs happy(serius!!). sbb rasa cam tak adil. kenapa sabri x dpt A untuk BM, padahal die pembahas ect ect. kan.
and some more, bila tanya kawan2 lain, ada dekat 30++ yang dpt 7A1B, then B diorg is BM.
kesian bukan?
kenapa ramai dapat B?-sebab soalan kertas 2 ada silap soalan (kalau korg msh ingat), tapi pengawas tu tak bagi tahu, then satu batch pun memang silap jawab lah-
jadi sebagai langkah menjaga nama baik sekolah, pengetua pun pecahkan tabung PIBG untuk membiayai kos semak semula.
then, dari situ, sabri pun dapat A as he deserve.

teringat zaman2 dpt result PMR dulu.
ye lah batch ktorg ni batch sampah lah kiranya. (ayat melampau sikit)
sampah sampah pun result gempak gak.

kalau lah si pngawas peperiksaan bongok tu x buat hal,
and semua budak2 dpt B utk BM tu dapat A,
ini membuatkan 86 out of 106 ktorg dapat semua A
which make up >>80% of us.
dan dah boleh dapat top 10 SBP.seyes
tapi sayang, itu hanya KALAU.

uhuh..
itu sejarah PMR sains miri 5 years ago.
dah bersawang dah memori ni.



....................................
bila difikirkan. kenapa perlunya PMR?
just nak divide student ikut aliran sains dan sastera ke?
maknanya kita bahagikan diorg ikut aliran apa yang sesuai BERDASARKAN RESULT??
kenapa bukan BERDASARKAN MINAT?
mungkin. PMR menjadi kayu ukur kemampuan student tu. kalau result bagus maknanya diorg mampu amek aliran sains. kalau sebaliknya, maknanya sebaliknya lah.haha
ehh..ye ke..
ahh... nanti bila dah jadi menteri aku fikir..












dikarang dengan penuh Straight dan A's oleh asri afandi..

No comments: