Friday, May 07, 2010

I Love Mathematics


setahun aku meninggalkan maths... rindu pulak aku nak buat algebra...trigo..calculus... nak tekan tekan kalkulator, senyum lebar bila dapat jawapan betul... gila xD...
dulu ni lah subjek paling fevret aku time sekolah... fevret bukan sebab aku genius dalam maths yang sampai sanggup cari kenapa 1+1=2...hahah.. bukan sebab itu... sebab ini lah subjek paling senang (boleh x??)... ramai yang tak suka subjek ni... sori lah aku buat statement....hahaha...
semua orang ada subjek fevret betul tak??... mine is mathematics..tak kisahlah add met ke.... math mode ke...

time kelas aku sangat gemar memancing... kalau budak2 skolah asrama paham lah apa benda yang aku cakap ni... memancing means tertidur dalam kelas... kalo tidur dalam duduk, kepala jadi tersengguk-sengguk mengantuk... tak kira apa subjek... kalau sejarah tak yah nak bgtau lah... cikgu aku elaborate psl sejarah...makin lah aku tenggelam dalam sejarah, as if bed time story laa pulak..kah kah kah... sian cekgu tu, rasa berdosa pulak... masa math pun aku tido oke... dah berkali2 da cekgu tu bangunkan aku sebab aku memancing dengan sangat teruknya...gagaga... aku dudok depan sekali, jadi aku akan jadi bahan gelak kawan2 yang dudok belakang... esp christine, maureanty, pris... miss them all... at least i made u guys happy...



dulu bila dibagi kerja rumah.... kerja addmet dulu yang aku siapkan... selalunya, cekgu bagi pagi tu, petang tu before prep petang abes, kerja add met aku dah siap penuh... untuk apa??.. bila kawan aku tnye msalah add met ni, aku boleh tolong diorg... baik kan aku??.. aku x lokek ilmu oke... jangan salah anggap, ada satu dua soklan yg aku tak tahu jawab, selalunya aku tnye membe sebelah katil aku yang memang power dalam bidang maths ni, nama beliau nazrul yg skrg ni dah kt UK... rindu sama beliau...bole??

dulu time exam sekolah... selalunya add met ni subjek first paper.... jadi night before tu, aku baca topic summary kt ujung setiap bab... balik dari prep, lepas buat kerja koperasi, aku tido before 11pm... alasan??... esok maths, jadi perlu tido yg cukup supaya esok boleh fikir dgn cepat..gagaga bole x?? Alasan Oke... betul lah kan... cekgu aku cakap...xD

bila dapat result add met... aku penah dpt markah 96 yg paling tggi yg pnah aku dpt...tu pun time form 4... time form 4 dulu aku kt dalam kelas elite, jadi half of the class dpt A1... jadi x ley lah nak takbur ujub lagi riak kaaann...TT... time form 5, ada 4 kali je exam oke, empat2 tuh aku dpt A1, oke x??..tapi cekgu marah aku bole?... dia kata markah aku tak pernah improve, improve pun ala kadar aje... haha comel cekgu tu... cikgu Tan SoOn Eng nama beliau.. memang betul... markah aku 82,83,81,84... if not mistaken... tapi aku nak SPM oke... aku ada 5 subjek dalam bahaya, bio, physics, chemistry, sejarah, english... pendidikan islam pun (bole??) haha.. naseb SPM berjaya diselamatkan, walopun english dan est aku kantoi dapat B3.. sejarah lak naseb dapat A2, i tot dpt C ke D ke hape enn.. haha okeh sekarang cite psl maths oke.. pernah sekali aku kene marah cekgu dalam kelas, cekgu add met, sebab aku buat silly mistakes... aku cam no feeling je aku wat mistakes tu, sbb oke lah still A1... and in fact, i am the only one in the class dpt A1.....aku kene BOM lagi teruk dari bdk dpt fail..hahah kelakar gak bila aku kenang balik (aku tengah senyum oke).... tak ape cekgu marah tandenya die sayang... kan??... tambah2 my twin's class is just next door, die dpt 90++, so makinlah aku kene banding2... aku tak kisah, sbb i hv good feeling when teachers expect more from me... so do U rite??

the mistakes i did is not as silly as the picture above....hahaha xD

dulu time sekolah pemberat untuk subjek ni sangat besar... which is 4... senang lah hidup aku iye dok??..

kalau diikutkan hati, aku nak wat degree sumting kaitan dgn maths, tapi i keep on questionning, how far can i go with maths??.. jadik lecturer? sorry seket, berdiri kt depan orang ramai pun takot...haha... jadik researcher??.. nak menang nobel prize dlm maths bole ke??.. masih kabur... masih samar-samar... jadi aku matikan niat untuk bersama Mathematics seumur hidup aku...
sekarang aku buat medicine... which is a lot different from mathematics... biarlah mathematics jadi fevret subjek, bukan untuk aku sehidup semati dengan beliau.. bole??

aku buat post ni bukan nak kata aku genius maths oke... kalo ko bagi aku maths sekarang pun belum pasti lagi aku boleh jawab ke idak... mclaurin apa ntah lagi nama2 equation, banyak dah aku lupa... aku bagi balik kt lecturer pasom aku yang terchentA... jadi apa motif post ini sebenarnya??... fikir sendiri bole??

baru setahun tinggalkan maths, aku rasa cam makin bodo maths... like insiden yg berlaku di sebuah pusat beli belah...

aku : kak, satu jam ni harga berapa kak?
kakak kedai : kalau beli 12... satu rm6..
aku : satu 6 riggt, kalo beli 12 maknanye.....
(aku diam, tengah fikir jawapan sifar yang sangat mudah ni...)
kakak kedai : enam darab dua belas... lima puluh lebih la kan... (akak n pun jadik bengap sifir sebab aku...haha)
aku : erm... 54...eh jap2...(diam, dekat 15 saat tgh fikir enam darap duobelas berape, bengap)...72 hengget...









.............

1 comment:

Unknown said...

haiyoooo. suke math err. power tu addmath 96 hahahaXD

baru je tulis post pasal tak suke math haritu. kekekeke:P